02 februar 2005

Har sat kryds

Det er kyndelmisse, nevø Magnus er en måned gammel præcist idag, jeg har fri indtil kl. 16.09 hvor jeg tager bussen ud til Femmøller Efterskole og begynder min aftenvagt kl. 17.30. På lørdag tager jeg med efterskolen på skitur til Säfsen i Sverige, så jeg er ikke hjemme til folketingsvalget d. 8. februar. Jeg har brevstemt og er egentlig godt tilfreds med ikke at være hjemme til den store tv-dækning. Men der er en ting politikerne bliver ved med at køre rundt i, som gør mig aldeles rasende: De bliver ved med at sige, at danske børn ikke kan læse og at det er en katastrofe at de ikke læser nær så godt som vore finske genboer. Nu ved jeg tilfældigvis at man ikke kan sammenligne dansk og finsk sådan uden videre. Det danske sprog er langt mere kompliceret og langt mindre mundret end finsk. Sammenligningsgrundlaget er altså fuldstændig misforstået. Dansk er bare et sværere sprog at lære. Måske skulle vi kigge indad og erkende, at vores sprog ikke har fulgt med tiden, tage konsekvensen af dette og ændre i stavemåderne. Dæn såm skriver "d" i gjård han ska ha sin æne smårt. Guturalt og primitivt måske, men det er jo sådan vi siger det, for pokker! Vå mang gang ska jar si det?

Ingen kommentarer: