19 december 2010

Begyndelsen.

Det sidder øverst i brystet, lige over hjertet. Sorgen. Som en knude, en sten der tynger og ikke går væk lige foreløbig. Jeg kender ikke denne sorg i forvejen, jeg var kun en lille pige på 7 år da min mormor døde i 1986, og alt jeg husker fra dengang er køreturen til Varde i mørket, min mors tårer og at min kusine Nina og jeg havde ens hårbøjler på til begravelsen. Jeg kender ikke til den sorg der hører til det, at miste et elsket menneske for altid.

Jeg kender kærestesorgen. Det at miste en andens kærlighed, eller tage sin kærlighed fra et andet menneske. At forlade eller blive forladt. I mine teenageår skrev jeg utallige digte om kærligheden, og hvad dertil hører. Det var dybt og smukt og indfølt. Jeg vidste godt at hjerte rimer på smerte. Når man går fra en kæreste kan man føle sig som det mest usle menneske på jorden. Tænk at man kunne gøre det mod ham! Tænk at han nu sidder og er ulykkelig over at have mistet kærligheden. Men kærlighed er heldigvis for det meste lig med glæde og lykke, og kærestesorg går væk igen, når en ny kærlighed bliver givet en chance.

Min far er død. Jeg ved det godt. Jeg var der jo. Jeg så det. Jeg så ham ligge og ligne sig selv, bortset fra den farve menneskehud får når mennesker dør. Jeg ved det godt. Og alle spørger til mig, til min familile og til min mor. "Hvordan har I det, hvordan går det, klarer din mor sig?" Jeg taler om ham, om det korte sygdomsforløb, om hans død. Og jeg er glad for den varme og omsorg der bliver vist mig. Også selvom den ind imellem river mig ud af en glad hverdag og tilbage i det sorte hul, som denne sorg er. Jeg ved godt at min far er død. Men jeg forstår det jo ikke. Eller hvad? Måske er knuden i brystet begyndelsen på erkendelsen af, at jeg aldrig skal se ham igen.
Det er her kærestesorgen adskiller sig fra sorgen over et dødsfald. Kærester kommer og går. Når man forlader eller bliver forladt af en kæreste, så indebærer det at man får muligheden for, med tiden, at forelske sig i et andet menneske, og modtage dette menneskes kærlighed. Men jeg får ikke en ny far. Jeg vil slet ikke have en ny far. Jeg vil have min far, for jeg savner ham så usigeligt!

Jeg tror ikke at savnet nogensinde forsvinder helt. Men jeg håber at knuden i brystet gør med tiden. Jeg var til julefrokost med alle mine skønne kolleger i fredags, og det var altså lige hvad jeg trængte til: Øl, snaps, skøre bemærkninger, vilde danse, GLÆDE over at være lige der, hvor jeg var. Blandt mennesker, der fortalte mig at de havde savnet mig. Mens jeg var på barsel med Eva, og nu, mens jeg var fraværende fordi far døde. Der er nogen der savner mig når jeg ikke er der. Heldigvis går der jo mange år inden jeg skal herfra - se bare her. Jeg er simpelthen for glad for livet til at kunne blive mindre end 90 år. Men det var min far også...

1 kommentar:

Sine Harmuth Bollerslev sagde ...

En tung sten der sidder på mit bryst siger hun - hun har jo ret.

At tage en indåndning men ikke få følelsen af, der kommer luft og liv ind... og hvis der kommer lidt luft ind, så er den tør og trist og ikke særlig hjælpsom på at få lettet den skide sten der tynger brystet i sorg.

Sorg er uhåndgribeligt og meget forskelligt - nogle forstår den ikke mens andre misforstår den.
Jeg kommer jo til at bande her - for der er bare dage, der er fucking fucking fuck! Og dage hvor snapsen ruller, børnene griner og alt er dejligt.


Man har en forestilling om at mor og far er udødelige. Men så får man en opvågning og bliver pludselig bevidst om at det er de ikke - de er også mennesker... pis!
De har også haft forældre, de savner også deres mor og far, Selvfølgelig savner de det menneske der elskede dem højest af alle, som vuggede dem i deres arme og gjorde dem til dem, de er idag.
Din far og din mor har gjort dig til den du er idag - det ved du, og du har taget det allerbedste med og det skal du værne om....og på bedste vis give videre til dine 2 små!
Sorg er dumt! Den ene abe på skulderen siger, brug din rationelle sans - den anden abe siger at du skal savne og tænke på det hele tiden...
Vores lille Asta er begyndt at forstå ansigtudtryk, og ynder gerne at sidde i sin stol ved aftensmaden og sige "sur" mens hun rynker sine bryn, og "glad" mens hun smiler og fjanter,"sur" "glad" "sur""glad""sur""glad" tænk hvis livet var så nemt ?! Møs fra Sine